loading...
کارآفرینی و ...
حماسه بازدید : 35 یکشنبه 11 دی 1390 نظرات (0)
 
كارآفرينى از دل طبيعت
366825.jpg
هميشه لازم نيست براى حركت در آب پارو زد، گاهى مى توان از نيروى باد براى حركت به جلو بهره برد. اشتغالزايى و كارآفرينى تنها بين چرخ دنده هاى صنعت يافت نمى شود، بلكه مى توان آن را در دل طبيعت نيز جست وجو كرد. برداشت و توليد گياهان دارويى از كوه ها و دامان طبيعت روستاى امرآباد در ۵ كيلومترى شهرستان مهاباد باعث انتخاب بانويى ۴۶ ساله در زمره ۱۲ كارآفرين برتر سال ۸۶ در سومين جشنواره ملى كارآفرينان برتر، شد.
«خيال عبدالله زاده» فارغ التحصيل مقطع كارشناسى رشته اقتصاد از دانشگاه مهاباد با توليد و توزيع گياهان دارويى زمينه اشتغال ۱۰۰ نفر را فراهم كرده است.
خيال عبدالله زاده در خصوص چگونگى فراگيرى دانش گياهان دارويى مى گويد: از كودكى به گل و گياه علاقه زيادى داشتم تا اين كه در سال ۷۳ كه به علت بيمارى سياتيك پزشكان تنها راه بهبودى را در قطع پاهاى من مى دانستند، مطالعه و تحقيق خود را درباره گياهان دارويى و خواص آنها آغاز كردم. عبدالله زاده براى تكميل آموزه هاى غير آكادميك خود در دوره هاى آموزشى مديريت جهاد كشاورزى مهاباد بخش ترويج نظام بهره بردارى شركت مى كند و پس از آن شناسايى گونه هاى دارويى منطقه خود را شروع مى كند. وى تاكنون موفق به شناسايى ۲۸۰ گونه از گياهان دارويى شده است كه برخى از آنها براى اولين بار شناخته شده اند. با تأييد گونه هاى دارويى شناسايى شده از سوى مركز تحقيقات استان آذربايجان غربى و دانشكده علوم پزشكى اروميه، وى كار توليدى خود را آغاز مى كند.
برداشت گياهان دارويى در سال اول فعاليت وى يعنى سال ،۸۰ تنها ۹۰ كيلوگرم بود. عبدالله زاده سال اول فعاليت خود را اين گونه توصيف مى كند: هيچوقت فكر نمى كردم محصول توليدى خود را بتوانم بفروشم. اطرافيان اعتقاد داشتند كارى كه من آغاز كرده ام، بى نتيجه است اما با تمام اين مشكلات كار را ادامه دادم و توانستم علاوه بر فروش محصولات توليدى در آن سال، به توليد خود نيز بيفزايم. از سال ۸۰ كه مجموع توليد وى بالغ بر ۹۰ كيلو مى شد، تا امروز تغييرات زيادى در ميزان توليد گياهان دارويى در كارگاه كوچك خيال عبدالله زاده رخ داده است. به طورى كه در سال ،۸۶ ۱۴ تن انواع گياهان دارويى توسط كارگاه توليدى وى توليد و توزيع شده است. به گفته عبدالله زاده برنامه توليدى سال ۸۷ وى بيش از سال ۸۶ در نظر گرفته شده بود كه تحت تأثير خشكسالى اخير محقق نخواهد شد.
12 كارگاه روستايى
از آنجا كه كارگاه اصلى خيال عبدالله زاده، كارگاه كوچكى است و نمى توان در آن كار دسته بندى و خشك كردن بيش از ۱۴ تن گياه دارويى را انجام داد وى در روستاهاى مجاور «امرآباد» ۱۲ كارگاه راه اندازى كرده است كه بخشى از كار در اين كارگاه ها انجام مى شود.
مشكل ترين بخش كار، برداشت گياهان از دل مراتع و كوه هاى منطقه است كه توسط كارگران آموزش ديده كه از جهاد كشاورزى گواهينامه دريافت كرده اند، انجام مى شود. پس از برداشت گياهان و انتقال آن به كارگاه ها، كار دسته بندى براساس نوع گياه انجام مى شود تا پس از اين مرحله به طريق سنتى و آويزان كردن، خشك شوند و در كيسه هاى نخى يا جعبه هاى مقوايى بسته بندى شوند.
به گفته كارآفرين برتر سال ،۸۶ اين كسب و كار در مجموع سالى ۱۰ ميليون تومان درآمد دارد كه تمام هزينه هاى كارگاه و دستمزد كارگران از اين محل تأمين مى شود.
عبدالله زاده در مورد نحوه پرداخت دستمزد ۱۰۰ كارگرى كه در اين كارگاه مشغول كارند، مى گويد: دستمزد كارگران را براساس ميزان فعاليت آنها پرداخت مى كنم. براين اساس گياهان دارويى برداشت شده را به صورت كيلويى از آنها خريدارى مى كنم در نتيجه هر كارگرى كه فعاليت بيشترى داشته باشد، دستمزد بيشترى نيز مى گيرد.
براساس اظهارات خيال عبدالله زاده ۹۰ درصد گياهان دارويى از مراتع و كوه هاى منطقه برداشت مى شود و 10 درصد مابقى توسط وى در زمين هاى شخصى كاشت مى شود.
كار فروش محصولات توليدى نيز هم به صورت خرده فروشى و هم عمده فروشى انجام مى شود.
يك گاودارى نيمه صنعتى هم دارم
خيال عبدالله زاده گاودارى نيمه صنعتى خود را به بانكى تعبير مى كند كه در مواقع مشكلات مالى از آن برداشت مى كند و با فروش يك گاو مشكل را حل مى كند تا در آينده و در فرصتى مناسب نسبت به جايگزينى آن اقدام كند.
صادرات به عراق
عبدالله زاده هنگامى كه بخش فروش محصولات دارويى خود را توضيح مى دهد از مشترى اى نام مى برد كه محصولات را به كشور عراق حمل مى كند. تاكنون شش تن از انواع گياهان دارويى به كشور عراق فروخته است و قرار بوده كه در سال جارى اين رقم به ۱۸ تن برسد كه به علت خشكسالى اين قرارداد را امضا نكرده است.
نسخه پيچى هم مى كنم
خيال عبدالله زاده در اين باره مى گويد: زمانى كه براى بهبودى بيمارى سياتيك از پزشكان نااميد شدم، براى جلوگيرى از قطع پاهاى خود، مطالعات خود را در زمينه خواص دارويى گياهان گسترش دادم و با امتحان برخى از اين گياهان موفق شدم بيمارى خود را به طور كامل از بين ببرم به طورى كه هم اكنون در كار برداشت گياهان دارويى همپاى ساير كارگران كار مى كنم.وى كار نسخه پيچى گياهان دارويى را پس از بهبودى از خانواده خود آغاز مى كند و موفق مى شود چند نوع بيمارى را در نزديكان خود از بين ببرد.
وى مى افزايد: پس از اطمينان از تأثير داروها، كار نسخه پيچى براى همگان را شروع كردم و در حال حاضر در كنار فروش گياهان دارويى، براى بيماران نيز نسخه دارويى مى پيچم.وى در مورد صلاحيت خود در اين زمينه مى گويد: علاوه بر مطالعات شخصى در حوزه گياهان دارويى با شركت در دوره هاى مختلف آموزشى گواهينامه هاى لازم را دريافت كردم و طى بازديدى كه مسئولان از كارگاه من داشتند صلاحيت فعاليت هاى مرا از نظر تخصصى تأييد كردند.او با معجزه گياهان دارويى در سال ۸۶ توانسته است پيرمردى ۹۰ ساله را كه اسير تومور مغزى بدخيم بوده است از خطر مرگ نجات دهد.عبدالله زاده مى گويد: اين معجزه گياهان دارويى است كه خداوند ما را مسئول كشف و بهره گيرى از اين معجزه ها كرده است.
پيگيرى چند طرح تحقيقاتى
همزمان با توليد گياهان دارويى و اداره كارگاه ها، خيال عبدالله زاده چند طرح تحقيقاتى را نيز در دستور كار خود قرار داده است. طرح رنگدانه پياز از مو و يافتن دارويى براى جلوگيرى از سفيدى مو و جلوگيرى از طاسى مطلق، عنوان دو طرحى است كه وى در حال پيگيرى آن است. همچنين توليد لوازم آرايشى از گياهان دارويى طرحى است كه چندسالى عبدالله زاده را به خود مشغول كرده است.
در همين ارتباط حمايت از گياهان دارويى در حال انقراض و شناخت گونه هاى جديد گياهان دارويى نيز از فعاليت هاى تحقيقاتى كارآفرين برتر سال ۸۶ است.خيال عبدالله زاده، درباره يافتن گونه هاى جديد مى گويد: با شناخت و ثبت گياهى با عنوان «علف هزار چشم» متوجه خواص معجزه آساى اين گياه شدم. با تحقيقاتى كه روى خواص آن انجام دادم دريافتم كه علف هزار چشم براى پيشگيرى و درمان انواع سرطان مؤثر است و با درمان همان پيرمردى كه به آن اشاره كردم اثر درمانى آن نيز تأييد شد.
چگونه انتخاب شدم
خيال عبدالله زاده، از سال ۸۲ توليد كننده نمونه گياهان دارويى در سطح استان آذربايجان غربى بوده كه اين عنوان تا سال گذشته نيز همراه وى بوده است. در سال ۸۳ نيز به عنوان زن كارآفرين شهرستان مهاباد انتخاب شده است.
وى در اين باره مى گويد: از سال ۸۲ مرتب فرم هاى مربوط به كارآفرينان برتر را پر مى كردم تا اين كه در سال ،۸۶ عده اى از مسئولان وزارت كار و امور اجتماعى از كارگاه ها و نحوه فعاليت من بازديد كردند و پس از انجام مصاحبه هاى مختلف و كسب حدنصاب امتياز، به عنوان يكى از ۱۲ كارآفرين برتر سال ۸۶ انتخاب شدم.
عبدالله زاده در كنار فعاليت هاى اقتصادى خود از فعاليت هاى اجتماعى و فرهنگى نيز غافل نشده است. تأسيس «باشگاه دختران روستايى امرآباد» يكى از اين نمونه هاست كه با هماهنگى مسئولان دولتى و اختصاص يكى ازاتاق هاى منزل مسكونى خود به سرانجام رسيده است. وى در اين باشگاه با جمع كردن دختران و زنان روستاى خود، در زمينه خياطى، آشپزى و گياهان دارويى به آنها آموزش مى دهد تا علاوه بر فعاليت آموزشى با فروش توليدات خود كمكى به اقتصاد خانواده خود كرده باشند.به گفته عبدالله زاده مسئولان استان آذربايجان غربى مبلغ ۶ ميليون تومان به باشگاه دختران روستايى امرآباد هديه داده اند. اين مبلغ نيز در مسير كارآفرينى هزينه شده است. وى با سفارش يك دستگاه خشك كن تونل خورشيدى قصد دارد تا روش خشك كردن گياهان دارويى را از سنتى به صنعتى تغيير دهد.
مى توان براى ۵۰۰ نفر شغل ايجاد كرد
خيال عبدالله زاده در پاسخ به اين سؤال كه خواسته شما از مسئولان چيست مى گويد: عمده ترين مشكل من زمين است. در ديدار با وزير كار و امور اجتماعى نيز اين خواسته را مطرح كردم و منتظر پاسخ آنها هستم. اگر سه هكتار زمين در اختيار من قرار بگيرد مى توانم ۱۰۰ فرصت شغلى حاضر را به ۵۰۰ فرصت شغلى افزايش دهم.به گفته وى زمينه گسترش توليد و توزيع گياهان دارويى وجود دارد و با راه اندازى يك آزمايشگاه كه چند سالى فكر مرا به خود مشغول كرده است مى توان زمينه جذب پزشك داروساز و كارشناسان رشته كشاورزى را فراهم كرد.عبدالله زاده در خصوص ساير حمايت هاى مسئولان دولتى نيز مى گويد: تاكنون از وام دولتى استفاده نكرده ام ولى در حال حاضر و براى گسترش فعاليت هاى خود نيازمند وام هستم كه اگر اين وام ها با سود كم و وثيقه كمتر نسبت به سايرين پرداخت شود بسيارى از مشكلات كارآفرينان را حل مى كند.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 11
  • بازدید سال : 110
  • بازدید کلی : 1,128